افت بیش از 50 درصدی مصرف سی ان جی در نوروز| مصرف به 19میلیون مترمکعب رسید
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - بر اساس آمار اعلامی متوسط مصرف بنزین در کشور از 130 میلیون لیتر در روز هم گذر کرده است. این میزان مصرف چیزی حدود 21 تا 23 میلیون لیتر فراتر از ظرفیت تولیدی بنزین پالایشگاه های کشور است؛ چراکه بر اساس آمار اعلامی از سوی ناصر عاشوری رییس انجمن پالایشگاه های کشور ظرفیت تولید پالایشگاه های کشور در بهترین حالت بین 107 تا 109 میلیون لیتر در روز است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
البته طبق آمار اعلامی از طرف شرکت پخش چیزی حدود 9 میلیون لیتر از این کسری از محل واردات تامین می شود. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که دست کم 12 میلیون لیتر از بنزین کشور توسط پتروشیمی ها تامین می شود. بماند که در روزهای اوج مصرف این عدد به مراتب بزرگتر خواهد شد و حتی تا 40 میلیون لیتر هم قابل افزایش است. سهم ریفورمیت پتروشیمی ها در سبد سوختی کشور در حالی در حال افزایش است که دولت برنامه ای برای استفاده از ظرفیت سی ان جی کشور ندارد. نبود سیاست گذاری های اشتباه شرایط را به گونه ای رقم زده که محسن جوهری رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور از افت بیش از 50 درصدی فروش جایگاه های سی ان جی در ایام نوروز خبر می دهد. او در گفتگو با بازار با بیان اینکه مصرف سی ان جی در تعطیلات به شدت کاهشی بوده است، گفت: سهم این سوخت پاک به دلیل نبود حمایت های لازم و سیاست گذاری های اشتباه از سبد سوختی کشور مدام در حال کاهش بوده و هم زمان با این کاهش بحران بنزین هم در حال بزرگ تر شدن است.
مصرف سی ان جی حدود 23.5 میلیون مترمکعب در روز بوده اما این عدد نبود حمایت از سی ان جی و عدم توجه به اقتصاد جایگاه داران و حق العمل آنها در پایان سال 1403 به حدود 19 میلیون مترمکعب کاهش یافته است
به گفته جوهری، مصرف سی ان جی حدود 23.5 میلیون مترمکعب در روز بوده اما این عدد نبود حمایت از سی ان جی و عدم توجه به اقتصاد جایگاه داران و حق العمل آنها در پایان سال 1403 به حدود 19 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی با بیان اینکه کاهش مصرف سیانجی و افزایش وابستگی به بنزین منجر به افزایش مصرف بنزین و به دنبال آن رشد واردات شده است، گفت: بر اساس آمار اعلامی روزانه به طور متوسط 9 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود. این عد هر سال در حال بزرگ تر شدن است. بدون شک اگر CNG را توسعه میدادیم اکنون با چنین چالشی مواجه نبودیم که به وارد کننده بنزین تبدیل شویم.
اگر جایگاههای سیانجی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش مییابد. پس چرا دولت بهجای پیشگیری، هزینههای بیشتری به کشور تحمیل میکند
او ادامه داد: چرا باید پول کشور صرف واردات بنزین شود، درحالیکه میتوان با حمایت از جایگاههای سیانجی، مصرف بنزین را کاهش داد، اگر جایگاههای سیانجی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش مییابد. پس چرا دولت بهجای پیشگیری، هزینههای بیشتری به کشور تحمیل میکند.
جوهری با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود که سال 1403 به پایان رسیده اما مساله کارمزد جایگاه داران سی ان جی هنوز تعیین تکلیف نشده است، ادامه داد: جلسات زیادی در این خصوص برگزار شده و متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده ایم. دولتی می گوید که باید مشخص شود که پرداخت این مابه التفاوت کارمزد جایگاه داران از کجا قرار است که تامین شود. در حالیکه پیگیری این مسایل بر عهده خود دولت بوده و از نظر ما مصوبات سازمان حمایت به عنوان یک نهاد کارشناسی باید تمکین شود.
تامین کارمزد جایگاه داران از محل گرانی سوخت!؟
او ادامه داد: یکی از پیشنهادات مربوط این بود که کامزد جایگاه داران سی ان جی از محل افزایش قیمت سوخت تامین شود. اما به توجه به حساسیت های موجود در کشور نسبت به تغییر قیمت بنزین، ما به خوبی می دانیم که وقتی چنین حرفی مطرح می شود معنایی جز وتو و اجرایی نشدن مصوبه قانونی کشور ندارد.
متاسفانه سرمایه ها در حال خارج شدن از صنعت سی ان جی است. با توجه به بلاتکلیفی وضعیت کارمزد جایگاه ها برنامه ریزی در این صنعت بسیار سخت شده و بسیاری از جایگاه ها در آستانه ورشکستگی هستند
او با بیان اینکه متاسفانه سرمایه ها در حال خارج شدن از صنعت سی ان جی است، افزود: با توجه به بلاتکلیفی وضعیت کارمزد جایگاه ها برنامه ریزی در این صنعت بسیار سخت شده و بسیاری از جایگاه ها در آستانه ورشکستگی هستند.
-
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۴:۲۴
-
۱۸ بازديد
-

-
پیام سپاهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/955813/